- Telephely autó és gumiszerviz
+36-30/790-5612 - Mobil autó és gumiszerviz
+36-30/867-6272
Hogyan is működik a motor?
Ahhoz képest, hogy az autók szinte mindennapi része életünknek, elég kevesen ismerik a működésüket, akár csak alapfokon. Szeretnénk tehát valamilyen szinten bemutatni autóját:
A motor az autó szíve
A motor egy olyan komplex gépezet, melyet arra terveztek, hogy a gázok (üzemanyag) elégetése során termelődő hőenergiát olyan erővé alakítsa, mely aztán meghajtja az úttal érintkező kerekeket.
Két típusú motort különböztetünk meg alapvetően: a benzin és a dízel üzeműt. Egy jelentős különbségtől eltekintve a két alkatrész működése nagyon hasonló. A benzinmotor esetében a hengerbe beszívott porlasztott üzemanyag és levegő összesűrített keverékének égését egy gyújtógyertya szikrája biztosítja, elindítva a láncreakciót. Míg a dízelmotorok tekintetében az üzemanyag-levegő keverék a sűrítés során – a gázolaj sajátosságainak köszönhetően – önmagától begyullad. Az üzemanyag elégetése egy zárt térben történik, ezért belsőégésű motornak hívják ezt a rendszert. Ahogy az üzemanyag-levegő keverék elég, az égés során kitágul, ezáltal biztosítva az erőt, ami az autót mozgatja.
A motor két fő részből álló, masszív szerkezet kell, hogy legyen, hogy kibírja a terhelést: az alsó, nehezebb rész a blokk, amiben a motor legfontosabb mozgó alkatrészei helyezkednek el; míg a levehető felső rész a hengerfej.
A hengerfej csatornákat tartalmaz, amelyeket a szelepek zárnak le. Ezeknek a csatornáknak egy részén keresztül érkezik a levegő és az üzemanyag keveréke a hengerekbe, míg a többin keresztül az égés során keletkező gázok távoznak a kipufogó rendszerbe.
A blokkon belül van a főtengely, amely a dugattyúk fel-le mozgását a hajtókarokon keresztül forgómozgássá alakítja át. Gyakran szintén a blokk tartalmazza a vezérműtengelyt, ami a hengerfejben található szelepek mozgatja. A tengely forgása során a bütykök lenyomják vagy kiengedik a szelepeket, ezáltal nyitva vagy zárva őket. Egyes gyártók a vezérműtengelyt a hengerfejbe, esetleg a hengerfej fölé helyezik.
A főtengelyt és a vezérműtengelyt egy úgynevezett vezérműszíj (az újabb modellekben már vezérműlánc) köti össze. Ez szíj/lánc a főtengely végére szerelt fogaskeréken keresztül hajtja meg a vezérműtengelyt, ami a motor fordulatszámának felével forog.
Különféle henger elrendezések
A hengerek elhelyezkedhetnek egy sorban, függőlegesen egymás mellé helyezve – ez a soros motor, jellemzően 2, 3, 4, 5 vagy 6 hengerrel. Mivel ez az elrendezés a legegyszerűbb, legkevésbé komplikált, ezért a legtöbb gyártó a soros, 4 hengeres motorokat készít.
Soros elrendezés
A V elrendezés már egy lényegesen bonyolultabb konstrukció. Ebben az esetben a dugattyúk két sorban helyezkednek el, főként 4, 5, 6, 8, 10 vagy 12 hengerrel. Leggyakrabban a két hengersor a főtengelyhez képest 72 vagy 90 fokos szöget zár be.
V elrendezés
Bizonyos esetekben a V-motorban a két hengersort teljesen szétnyitják, azaz vízszintesen, egymáshoz képest 180 fokos szögben fekszenek benne a hengerek. Itt az egymással szemben lévő dugattyúk ugyanazt a munkaütemet végzik, míg a V-motor esetében az egymással szemben lévő dugattyúk ellentétesen mozognak. Ez a boxer-motor, amiből létezik 2, 4, 6, 8 vagy 12 hengeres.
Boxer-motor
Természetesen léteznek ezektől eltérő elrendezések (Wankel-motor, csillag-motor, ellendugattyús-motor, delta-motor, X-motor, W-motor, kettősoros-motor) is, ám ezekről majd egy későbbi posztban fogunk részletesen mesélni.
A hengerek, amelyekben a dugattyúk dolgoznak, a blokk öntvényébe vannak marva, akárcsak a motor működéséhez szükséges segédberendezések nagy része is. A forgattyúház alatt található a motor forgó alkatrészeinek kenéséért felelős olajtartály, az úgynevezett karter vagy olajteknő.
Korábban a blokk, és a hengerfej is öntöttvasból készül, ám napjainkban már inkább alumínium ötvözetket használnak erre a célra mivel lényegesen könnyebb és jobb hővezetése is.
Természetesen magának a motornak a működése ennél lényegesen összetettebb, komplexebb mechanizmus, de azzal már hagyjuk, hogy a szakértők foglalkozzanak!
Márkafüggetlen autószerviz, gumiszerviz szolgáltatásaink!
Non-stop, hétvégén és ünnepnapokon is nyitva tartunk!
Autó karbantartás
Autó karbantartás
Autója karbantartását legtöbbször azonnal el tudjuk végezni időpontfoglalás nélkül.
Felni javítás, görgőzés, polírozás
Felni javítás, görgőzés, polírozás
Autója felnijeinek (fém vagy alufelni) javításával, és esztétikai felújításával kapcsolatban forduljon hozzánk bizalommal!
Flottakezelés
Flottakezelés
Ügyfeleink részére szolgáltatói hálózatunkon keresztül országosan elérhető flottakezelési szolgáltatásokat kínálunk.
Futómű állítás, javítás
Futómű állítás, javítás
Autója futóművét érintő bármilyen meghibásodás esetén, illetve a futómű beállításával kapcsolatban forduljon hozzánk!
Gépjármű állapotfelmérés
Gépjármű állapotfelmérés
Teljes körű használt autó állapotfelméréssel kapcsolatban keressen minket a hét minden napján, non-stop, ünnepnapokon is!
Gépjármű diagnosztika
Gépjármű diagnosztika
Nálunk minden olyan eszköz és szaktudás rendelkezésre áll, ami szükséges az alapos gépjármű diagnosztikához.
Gyors szerviz, fékbetét, féktárcsa csere
Gyors szerviz, fékbetét, féktárcsa csere
Autója fékrendszerét érintő bármilyen meghibásodás esetén is fordulhat hozzánk a hét minden napján, hétvégén és munkaszüneti napokon 08.00-20.00
Kipufogó javítás
Kipufogó javítás
A kipufogó rendszer meghibásodására, sérülésére a jellegzetes zörgő hangból, súlyosabb esetben kellemetlen szagokból és teljesítményromlásból lehet következtetni.
Klíma töltés és szerviz
Klíma töltés és szerviz
Autója klímarendszerének töltésével, tisztításával vagy bármely meghibásodásával is fordulhat hozzánk a hét minden napján, éjjel-nappal, akár ünnepnapokon is.
Márkafüggetlen autószerviz
Márkafüggetlen autószerviz
Gépjárműve (motor, személyautó, teherautó) bármely meghibásodása esetén fordulhat hozzánk a hét minden napján, éjjel-nappal, akár ünnepnapokon is.
Márkafüggetlen gumi szerviz
Márkafüggetlen gumi szerviz
Szinte minden járművet vállalni tudunk a motorkerékpároktól a személyautókon át a kamionokig. Gumicsere esetén új gumiját is kiválaszthatja nálunk.
Márkafüggetlen mobil autószerviz
Márkafüggetlen mobil autószerviz
Ha elakad az úton vagy bármi egyéb ok miatt nem tud bejönni műhelyünkbe, akkor hívja mobil csapatunkat. Mindezt a nap 24 órájában, ünnepnapokon is.
Márkafüggetlen mobil gumiszerviz
Márkafüggetlen mobil gumiszerviz
A téli-nyári átgumizás, a gumijavítás, defektjavítás és a centrírozás többé nem egy külön program.
Mobil klíma töltés, szerviz
Mobil klíma töltés, szerviz
A klímatöltés, és a klímatisztítás, fertőtlenítés többé nem egy külön program. Nem veszi el a fél napját, nem kell áthajtania a fél városon, aztán sorban állni!
Motorikus részek szervize
Motorikus részek szervize
Autója motorikus alkatrészeit érintő bármilyen meghibásodás esetén, illetve ezek ellenőrzésével, karbantartásával kapcsolatban forduljon hozzánk bizalommal!
Műszaki vizsgáztatás
Műszaki vizsgáztatás
Teljes körű műszaki vizsgáztatás vagy vizsgára való felkészítés a hét minden napján, éjjel-nappal, akár ünnepnapokon is!
Olajcsere
Olajcsere
Autója olajcseréjét elvégezzük a hét bármely napján, éjjel-nappal, ünnepnapokon is, akár az Ön otthonában vagy kért helyszínen is.
Teherautó gumi szerviz
Teherautó gumi szerviz
Teherautója szezonális átgumizását (téli-nyári csere), centrírozását, sérült abroncsainak javítását vagy is ellenőrzését elvégezzük.
Teherautó mobil gumiszerviz
Teherautó mobil gumiszerviz
Mobil szervizautóink rendelkeznek minden olyan eszközzel, ami a korszerű gumizáshoz, javításhoz és centrírozáshoz kell.
év tapasztalat
elégedett vásárló
tárolt kerék
szerelt gumi