Hogyan is működik a motor?

Ahhoz képest, hogy az autók szinte mindennapi része életünknek, elég kevesen ismerik a működésüket, akár csak alapfokon. Szeretnénk tehát valamilyen szinten bemutatni autóját:

Hogyan működik az autó? - az alapok - cartárs

A motor az autó szíve

A motor egy olyan komplex gépezet, melyet arra terveztek, hogy a gázok (üzemanyag) elégetése során termelődő hőenergiát olyan erővé alakítsa, mely aztán meghajtja az úttal érintkező kerekeket.

Két típusú motort különböztetünk meg alapvetően: a benzin és a dízel üzeműt. Egy jelentős különbségtől eltekintve a két alkatrész működése nagyon hasonló. A benzinmotor esetében a hengerbe beszívott porlasztott üzemanyag és levegő összesűrített keverékének égését egy gyújtógyertya szikrája biztosítja, elindítva a láncreakciót. Míg a dízelmotorok tekintetében az üzemanyag-levegő keverék a sűrítés során – a gázolaj sajátosságainak köszönhetően – önmagától begyullad. Az üzemanyag elégetése egy zárt térben történik, ezért belsőégésű motornak hívják ezt a rendszert. Ahogy az üzemanyag-levegő keverék elég, az égés során kitágul, ezáltal biztosítva az erőt, ami az autót mozgatja.

A motor két fő részből álló, masszív szerkezet kell, hogy legyen, hogy kibírja a terhelést: az alsó, nehezebb rész a blokk, amiben a motor legfontosabb mozgó alkatrészei helyezkednek el; míg a levehető felső rész a hengerfej.

A hengerfej csatornákat tartalmaz, amelyeket a szelepek zárnak le. Ezeknek a csatornáknak egy részén keresztül érkezik a levegő és az üzemanyag keveréke a hengerekbe, míg a többin keresztül az égés során keletkező gázok távoznak a kipufogó rendszerbe.

A blokkon belül van a főtengely, amely a dugattyúk fel-le mozgását a hajtókarokon keresztül forgómozgássá alakítja át. Gyakran szintén a blokk tartalmazza a vezérműtengelyt, ami a hengerfejben található szelepek mozgatja. A tengely forgása során a bütykök lenyomják vagy kiengedik a szelepeket, ezáltal nyitva vagy zárva őket. Egyes gyártók a vezérműtengelyt a hengerfejbe, esetleg a hengerfej fölé helyezik.

A főtengelyt és a vezérműtengelyt egy úgynevezett vezérműszíj (az újabb modellekben már vezérműlánc) köti össze. Ez szíj/lánc a főtengely végére szerelt fogaskeréken keresztül hajtja meg a vezérműtengelyt, ami a motor fordulatszámának felével forog.

Különféle henger elrendezések

A hengerek elhelyezkedhetnek egy sorban, függőlegesen egymás mellé helyezve – ez a soros motor, jellemzően 2, 3, 4, 5 vagy 6 hengerrel. Mivel ez az elrendezés a legegyszerűbb, legkevésbé komplikált, ezért a legtöbb gyártó a soros, 4 hengeres motorokat készít.

cartars_piston_illusztracio_180103.jpg

Soros elrendezés

A V elrendezés már egy lényegesen bonyolultabb konstrukció. in-line-engine_2.pngEbben az esetben a dugattyúk két sorban helyezkednek el, főként 4, 5, 6, 8, 10 vagy 12 hengerrel. Leggyakrabban a két hengersor a főtengelyhez képest 72 vagy 90 fokos szöget zár be.

 

 

 

 

 

 

V elrendezés

 

Bizonyos esetekben a V-motorban a két hengersort teljesen szétnyitják, azaz vízszintesen, egymáshoz képest 180 fokos szögben fekszenek benne a hengerek. Itt az egymással szemben lévő dugattyúk ugyanazt a munkaütemet végzik, míg a V-motor esetében az egymással szemben lévő dugattyúk ellentétesen mozognak. Ez a boxer-motor, amiből létezik 2, 4, 6, 8 vagy 12 hengeres.v8_engine.jpg

Boxer-motor

Természetesen léteznek ezektől eltérő elrendezések (Wankel-motor, csillag-motor, ellendugattyús-motorflat4_engine.jpg, delta-motor, X-motor, W-motor, kettősoros-motor) is, ám ezekről majd egy későbbi posztban fogunk részletesen mesélni.

A hengerek, amelyekben a dugattyúk dolgoznak, a blokk öntvényébe vannak marva, akárcsak a motor működéséhez szükséges segédberendezések nagy része is. A forgattyúház alatt található a motor forgó alkatrészeinek kenéséért felelős olajtartály, az úgynevezett karter vagy olajteknő.

Korábban a blokk, és a hengerfej is öntöttvasból készül, ám napjainkban már inkább alumínium ötvözetket használnak erre a célra mivel lényegesen könnyebb és jobb hővezetése is. 

motor_metszet_2.jpg

 

Természetesen magának a motornak a működése ennél lényegesen összetettebb, komplexebb mechanizmus, de azzal már hagyjuk, hogy a szakértők foglalkozzanak! 

Márkafüggetlen autószerviz, gumiszerviz szolgáltatásaink!

Non-stop 0-24 éjjel - nappal, hétvégén és ünnepnapokon is nyitva tartunk!

Autó karbantartás

Autó karbantartás

Autó karbantartás

Autója karbantartását legtöbbször azonnal el tudjuk végezni időpontfoglalás nélkül.

Felni javítás, görgőzés, polírozás Budapest

Felni javítás, görgőzés, polírozás

Felni javítás, görgőzés, polírozás

Autója felnijeinek (fém vagy alufelni) javításával, és esztétikai felújításával kapcsolatban forduljon hozzánk bizalommal!

Flottaszerviz Budapesten

Flottakezelés

Flottakezelés

Ügyfeleink részére szolgáltatói hálózatunkon keresztül országosan elérhető flottakezelési szolgáltatásokat kínálunk.

Futómű állítás, javítás Budapest

Futómű állítás, javítás

Futómű állítás, javítás

Autója futóművét érintő bármilyen meghibásodás esetén, illetve a futómű beállításával kapcsolatban forduljon hozzánk!

Gépjármű állapotfelmérés

Gépjármű állapotfelmérés

Gépjármű állapotfelmérés

Teljes körű használt autó állapotfelméréssel kapcsolatban keressen minket a hét minden napján, non-stop, ünnepnapokon is!

Gépjármű diagnosztika

Gépjármű diagnosztika

Gépjármű diagnosztika

Nálunk minden olyan eszköz és szaktudás rendelkezésre áll, ami szükséges az alapos gépjármű diagnosztikához.

Gyors szerviz, fékbetét, féktárcsa csere nonstop

Gyors szerviz, fékbetét, féktárcsa csere

Gyors szerviz, fékbetét, féktárcsa csere

Autója fékrendszerét érintő bármilyen meghibásodás esetén is fordulhat hozzánk a hét minden napján, éjjel-nappal.

Kipufogó javítás Budapesten

Kipufogó javítás

Kipufogó javítás

A kipufogó rendszer meghibásodására, sérülésére a jellegzetes zörgő hangból, súlyosabb esetben kellemetlen szagokból és teljesítményromlásból lehet következtetni.

Nonstop klímaszerviz Budapest

Klíma töltés és szerviz

Klíma töltés és szerviz

Autója klímarendszerének töltésével, tisztításával vagy bármely meghibásodásával is fordulhat hozzánk a hét minden napján, éjjel-nappal, akár ünnepnapokon is.

Autószerviz Budapest

Márkafüggetlen autószerviz

Márkafüggetlen autószerviz

Gépjárműve (motor, személyautó, teherautó) bármely meghibásodása esetén fordulhat hozzánk a hét minden napján, éjjel-nappal, akár ünnepnapokon is.

Márkafüggetlen Gumiszerviz

Márkafüggetlen gumi szerviz

Márkafüggetlen gumi szerviz

Szinte minden járművet vállalni tudunk a motorkerékpároktól a személyautókon át a kamionokig. Gumicsere esetén új gumiját is kiválaszthatja nálunk.

Márkafüggetlen mobil autószerviz Budapest

Márkafüggetlen mobil autószerviz

Márkafüggetlen mobil autószerviz

Ha elakad az úton vagy bármi egyéb ok miatt nem tud bejönni műhelyünkbe, akkor hívja mobil csapatunkat. Mindezt a nap 24 órájában, ünnepnapokon is.

Márkafüggetlen mobil gumiszerviz nonstop

Márkafüggetlen mobil gumiszerviz

Márkafüggetlen mobil gumiszerviz

A téli-nyári átgumizás, a gumijavítás, defektjavítás és a centrírozás többé nem egy külön program.

Mobil klíma szerviz Budapesten

Mobil klíma töltés, szerviz

Mobil klíma töltés, szerviz

A klímatöltés, és a klímatisztítás, fertőtlenítés többé nem egy külön program. Nem veszi el a fél napját, nem kell áthajtania a fél városon, aztán sorban állni!

Nonstop motorszervíz Budapest

Motorikus részek szervize

Motorikus részek szervize

Autója motorikus alkatrészeit érintő bármilyen meghibásodás esetén, illetve ezek ellenőrzésével, karbantartásával kapcsolatban forduljon hozzánk bizalommal!

Műszaki vizsgáztatás Budapest

Műszaki vizsgáztatás

Műszaki vizsgáztatás

Teljes körű műszaki vizsgáztatás vagy vizsgára való felkészítés a hét minden napján, éjjel-nappal, akár ünnepnapokon is!

Olajcsere

Olajcsere

Olajcsere

Autója olajcseréjét elvégezzük a hét bármely napján, éjjel-nappal, ünnepnapokon is, akár az Ön otthonában vagy kért helyszínen is.

Teherautó gumi szerviz Budapest

Teherautó gumi szerviz

Teherautó gumi szerviz

Teherautója szezonális átgumizását (téli-nyári csere), centrírozását, sérült abroncsainak javítását vagy is ellenőrzését elvégezzük.

Nonstop teherautó mobil gumiszerviz

Teherautó mobil gumiszerviz

Teherautó mobil gumiszerviz

Mobil szervizautóink rendelkeznek minden olyan eszközzel, ami a korszerű gumizáshoz, javításhoz és centrírozáshoz kell.

10+

év tapasztalat

10000+

elégedett vásárló

1500+

tárolt kerék

40000+

szerelt gumi

Nonstop gumi és autószerviz munkatársak

Galgoci Robert - gumiszerelő, kipufogó javítás
Galgoci Robert
gumiszerelő, kipufogó javítás
Szabó Rita Bernadett - marketing
Szabó Rita Bernadett
marketing
Szabó Dávid - gumiszerelő, futóműállítás
Szabó Dávid
gumiszerelő, futóműállítás
Virág Ricsi - gumiszerelő, autószerelő
Virág Ricsi
gumiszerelő, autószerelő
Tóth Bence - gumiszerelő, futóműállítás
Tóth Bence
gumiszerelő, futóműállítás
Daskó László - műszakvezető
Daskó László
műszakvezető
Széles Krisztina - tulajdonos
Széles Krisztina
tulajdonos
Jenei Tamás - műszakvezető
Jenei Tamás
műszakvezető
Hutinecz Attila - gumiszerelő, felni görgőzés
Hutinecz Attila
gumiszerelő, felni görgőzés
Patkó Dániel - személy és teherautó gumiszerelő
Patkó Dániel
személy és teherautó gumiszerelő
Jánosházi Zsolt - autóklíma szerelő, ügyvezető
Jánosházi Zsolt
autóklíma szerelő, ügyvezető
Bokros Csaba - személy és teherautó gumiszerelő
Bokros Csaba
személy és teherautó gumiszerelő
Csiki Dávid - autó és gumiszerelő
Csiki Dávid
autó és gumiszerelő
Tóbis Ádám - gumiszerelő, kipufogó javítás, felni javítás
Tóbis Ádám
gumiszerelő, kipufogó javítás, felni javítás